- חרמון-יהודה – משרד הפרסום של ישראל! - https://hermon-yehuda.co.il -

הנגשת אתרי אינטרנט

הבעיה היא שלא כולם יכולים באמת ליהנות מכל מה שיש לאינטרנט להציע וממש כשם שאנו מנגישים מבנים פיזיים ושירותים לכל מי שמבקש זאת עקב מוגבלות שמקשה עליו, כך גם אתרי אינטרנט. מבחינת מרבית האנשים, לגלוש באינטרנט זו משימה פשוטה מאין כמוה. כל מה שצריך זה את המחשב ואת העכבר וזהו.

אבל מה קורה אם לאדם מסוים יש מוגבלות בראיה, בשמיעה, במוטוריקה וכיוצא בזה? כיצד ניתן להנגיש את האתרים השונים לבעלי המוגבלויות הללו? פשוט מאוד, כל מה שצריך זה לבנות את האתרים באופן כזה שיתאים גם למי שצריכים שיפורים מיוחדים וכמובן שגם אתרים קיימים ניתן להנגיש. כמובן שיש את חוק הנגישות שנכנס לתוקף בשנת 2013, אולם אם באמת רוצים לעשות את זה כמו שצריך, יש להתבונן גם במגמות החברתיות שהולכות ותופסות תאוצה ברחבי העולם וכמובן בארץ שלנו בפרט.

כדי להנגיש אתר אינטרנט, יש להתחשב בכלל סוגי הלקויות הקיימות ולמצוא חלופה לכל אלמנט ומאפיין קיים באתרי האינטרנט השונים. ראשית, חייבת להיות חלופה לעבודה עם העכבר. לרבים יש בעיה מוטורית ברמה כזו או אחרת, מה שלא מאפשר לעבוד עם העכבר כמו מרבית האנשים ולכן הצורך הוא בעבודה עם המקלדת. מעבר לכך, לא כל אחד יכול לשמוע או לראות ולכן צריכה להיות חלופה של תמונות באמצעות מלל או לחילופין הקראה של הכתוב באופן שבעלי מוגבלות השמיעה יוכלו לדעת בדיוק היכן הם נמצאים באופן וירטואלי באתר.

אמנם מצד אחד מדובר על תקנות המחייבות בעלי אתרים ציבוריים לפחות, אך מצד שני לא מדובר על תהליך שמוזיל את עלות בנית האתר. לכן חשוב לדעת כיצד בדיוק בונים אתר מונגש, מה צריך לכלול בו וכמובן לוודא שההשקעה מאפשרת להפעיל את האתר עם החזרים אופטימאליים לאורך זמן. חשוב לזכור, לעומת זאת, שמי שמבקש להנגיש את האתר שלו בעצם משקיע בעסק בצורה מאוד נכונה. הרי מדובר על כחמישית מן האוכלוסייה המקומית, שמוגדרת כבעלת נכויות ומוגבלויות מסוגים שונים ואם פונים גם לאוכלוסיה הזו ומציעים את האתר, על שירותיו ומוצריו השונים, יכולים למנף את הפעילות העסקית בסטנדרטים מאוד גבוהים. ממש כשם שמנגישים את העסק הפיזי ויוצרים רמפה לכיסאות גלגלים וכדומה, כך גם ניתן לאפשר למי שאינו יכול לעשות זאת בדרך הנורמטיבית, לגלוש וליהנות מן החוויה המלאה של אינטרנט על עולמות התוכן המרהיבים והמגוונים שהוא מציע לכל אחד ואחת.