בדוק את עצמך! האם אתה עושה טעויות בשיווק של העסק שלך?
טעות מספר 2: אתה מתחרה על מחיר ולא על איכות או ערך מוסף
תחרות על מחיר היא הגורם לבניית אסטרטגיה שיווקית שגויה, בידול לא יצירתי ולא יעיל, הגדרת קהל יעד לא איכותי, פרסום לא משתלם ולא אפקטיבי ועוד.
תחרות על מחיר זול היא לא משחק לעסקים קטנים ובינוניים.
הנה כמה משפטים שמגדירים עסקים שמתחרים על מחיר זול:
- אני מרוויח הכי פחות ביחס למתחרים. זה אומר שאני עובד יותר קשה כדי להרוויח את אותו סכום שהמתחרה מרוויח.
- אני פונה לקהל שאין לו כסף (או לא רוצה לשלם), לכן הוא מגיע אלי בגלל מחיר ולא בגלל נאמנות למותג שלי.
- היכולת שלי להשקיע בפרסום היא קטנה בגלל שהרווח נמוך, לכן אני מסתפק בפרסום הזול ביותר שאני יכול למצוא ולא בודק אם הוא יעיל או לא.
- אני מנסה לחסוך בעלויות בכל מקום אפשרי, דבר שמוריד את איכות המוצר שלי והנראות שלו.
- אני הכי זול היום. מחר יהיה מישהו זול יותר ואאבד את הלקוחות שלי.
מדובר במעגל שלא עושה טוב לעסק ולא עושה טוב ללקוח.
עכשיו אולי אתה קורא את זה וחושב על "קופיקס". קופיקס היא לא עסק קטן, קופיקס היא רשת. יחד עם זאת, בתוך כמה שנים קופיקס תוכיח את הסעיף הזה יותר מכל. זאת משום שהרשת מורכבת מעסקים קטנים. בעוד שהרשת ובעליה מרוויחים בכל מצב ולא באמת יכולים להפסיד (כסף), בעלי העסקים שבפועל מנהלים את הסניפים שלהם בזיכיונות לא מרוויחים כל כך הרבה. לעומת זאת הם עובדים קשה מאוד, ולמרות העבודה הקשה הרווח שלהם יורד ככל שהזמן עובר – הערך של הכסף יורד ועלויות הייצור עולות (בעקבות משכורות, חומרי גלם, שילוח מוצרים וכו').
הנה 3 עובדות לעסקים שמתחרים על מחיר (ותחזית לרשתות המזון המוזל סגנון קופיקס):
- המחיר יעלה או שגודל המוצרים יקטן. זוכרים שפעם סנדויץ' שלם עלה 5 שקלים והיום זה כבר חצי סנדויץ' ב-5 שקלים?
- ככל שהזמן עובר הניסיון לחסוך על חומרי גלם יעלה, איכות המוצרים תיפגע.
- עם הזמן ועם כניסת מתחרים נוספים לשוק הרווחים יקטנו ויהפכו את העסק ללא משתלם. העסק יצטרך למצוא מקורות מימון אחרים או לסגור את שעריו.
הפתרון – תפעיל את הראש שלך
חבר פעם אמר לי: "אל תהיה טיפש, תהיה חכם". כאילו להיות חכם זה משהו שבוחרים בו. אז נכון, את האיי-קיו של כולנו קיבלנו בלידה, אבל את הבידול של העסק שלנו אנחנו לא חייבים לקבל כמובן מאליו. לא צריך לרוץ לפתרון הקל ביותר – לרדת במחיר. תהיה יצירתי, תפעיל את הראש, תמצא נקודות חוזקה מול המתחרים, תראה אם אפשר לשנות מודל עסקי או שעות פעילות או להשתמש במרכיב שונה במוצר שלך. למכור ביותר זול עובד רק בשני מקומות – אצל חברות ורשתות גדולות ובבאסטות בשוק.
טעות מספר 3: אתה לא מכיר את קהל היעד שלך »